Split topic: Kuvioteräksestä

Siirry alas

Vs: Split topic: Kuvioteräksestä

Viesti  Jarkko Niskanen lähetetty Ti Joulu 07, 2010 5:18 am

Minulla ainakin aukesi ihan suoraan tuosta linkistä. Ihan mielenkiintoinen pätkä juu. Sellainen iso tahko kun olis, millä tossa videolla äijä terää hioi, niin kylläpä kelpaisi, omaa miekkaa olen nyt hionut nauhakoneella ja käsin.

Tosiaan tuo oma miekka on jo hionta vaiheessa. Pinnan olen nyt hionut lopullisiin mittoihin ja seuraavaksi pitäisi karkaista ja päästää terä. Sitten enää loppuun hionta käsin ja kuvion esiin hapotus. Terän keskellä on kaksi kierrettyä kuvioteräspalkkia ja teräreunat 0.6% hiiliterästä. Pituutta terällä on 80 senttiä (ilman ruotoa) ja painaa noin 850g. Veriuran tein takomalla eikä mistään ratkeillut saumoja. Muuten on onnistunut oikeastaan loistavasti mutta terää suoristaessa tuli toiseen hiiliteräsreunaan pieni halkeama ja aivan kärjessä, missä veriura jo loppuu, terä kiertää jonkinverran. Pientä "myhkyräisyyttä" on myös terässä hieman jos sitä katsoo sopivasti pitkittäin valoa vasten. Tuo johtuu varmaan siitä että ennenkuin aloin hiomaan käsin niin hioin sitä nauhakoneella pitkittäin. Mutta toisaalta, kai tuohon sietää olla tyytyväinen, tuskin jokainen miekka rautakaudellakaan oli aivan täydellinen Cool
avatar
Jarkko Niskanen
foorumin oppipoika
foorumin oppipoika

Viestien lukumäärä : 19
Join date : 20.11.2010

Näytä käyttäjän tiedot http://jarkko1.deviantart.com/

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Split topic: Kuvioteräksestä

Viesti  M. Haverinen lähetetty Ti Joulu 07, 2010 8:11 am

Sehän on projekti vauhissa! Wink

Hienoa, ettei oo tullu sen enempää ongelmia eteen. Mitkä aineet sulla on niissä kuviopalkeissa? Ja mistä oot hommannu 0,6% hiiliterästä? missä muodossa (ja mitoissa) se on?

Laitahan jossain vaiheessa kuvia tulemaan.
avatar
M. Haverinen
Killanvanhimmat

Viestien lukumäärä : 1204
Join date : 29.12.2007

Näytä käyttäjän tiedot http://www.warussepat.fi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Split topic: Kuvioteräksestä

Viesti  Jarkko Niskanen lähetetty Ti Joulu 07, 2010 9:01 am

Kuviopalkeissa on tuota pehmoista perus "lattarautaa" ja sitten jotain hiiliteräs liuskaa jota löytyi koulun varastosta. Aluksi ajattelin käyttää kovempana materiaalina raamisahan terää, mitä yleensäkkin käytän, mutta nuo teräsliuskat oli niin sopivan levyisiä valmiiksi että käytin sitten niitä. En tiedä paljon niissä on hiiltä tarkalleen, mutta jotain 0.6-0.8 väliltä varmaankin.

Tuota 0.6% hiiliterästä saa teräsrengiltä monen kokoisena. Itse tilasin 10x16x1200mm mittaisena tankona. Kavensin sitä sitten takoen sopivaksi ennenkuin ahjohitsasin aihioon.
avatar
Jarkko Niskanen
foorumin oppipoika
foorumin oppipoika

Viestien lukumäärä : 19
Join date : 20.11.2010

Näytä käyttäjän tiedot http://jarkko1.deviantart.com/

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Split topic: Kuvioteräksestä

Viesti  Jarkko Niskanen lähetetty Ma Joulu 13, 2010 5:14 am







Siinäpä nyt pari kuvaa terästä, toivottavasti näkyyvät oikein, ainakin toinen kääntyi jostainsyystä väärinpäin.


avatar
Jarkko Niskanen
foorumin oppipoika
foorumin oppipoika

Viestien lukumäärä : 19
Join date : 20.11.2010

Näytä käyttäjän tiedot http://jarkko1.deviantart.com/

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Split topic: Kuvioteräksestä

Viesti  M. Haverinen lähetetty Ma Joulu 13, 2010 6:08 am

Ihan hyvältä näyttää. Onnea vaan noin pitkän hitsauksen onnistumisesta! cheers

Sitten seuraavaa varten muutamia vinkkejä: Wink

Kuviopalkkien kiertämisessä kannattaa kiinnittää huomiota kierteen tasaisuuteen ja verrata palkkeja keskenään jo kiertäessä. Lisäksi kierteitä voisi olla hieman enemmän kuin tuo 11 tai 12 kokonaista per palkki noin pitkässä terässä (jos vertaa aikalaisiin), mutta tämähän on tietty myös makuasia. Kerrosmäärä näytti minusta hyvältä. Monissa aikalaisissahan ei ole kuin 7 kerrosta per palkki.

Terästys kannattaa hitsata niin pitkälle, että voit tehdä ruodon olastuksen siten, että se alkaa jo terästyksen puolelta. Tällöin olastuksesta tulee vahvempi (Kyllä, sauma voi ratketa vielä käyttövaiheessakin... Razz).

Ja vielä: kannattaa varautua henkisesti täydelliseen epäonnistumiseen, jos meinaat kokeilla damastia raamisahan terästä. Ne on monesti niin seostettuja (pikaterästä tai vastaavaa), etteivät kestä ahjohitsauslämpöä, ja alemmassa lämmössä eivät tartu. Voi onnistua jonkun sellaisen raudan kanssa joka tykkää hitsautua alhaisessa lämmössä, mutta omat kokeilut joskus aikanaan ovat aina päätyneet katastrofiin. Mutta ainahan sitä kannattaa kokeilla! pig
avatar
M. Haverinen
Killanvanhimmat

Viestien lukumäärä : 1204
Join date : 29.12.2007

Näytä käyttäjän tiedot http://www.warussepat.fi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Split topic: Kuvioteräksestä

Viesti  Jarkko Niskanen lähetetty Ma Joulu 13, 2010 6:27 am

Kiitosta vain. Vähän tiukemmalle olisi tosiaan voinut nuo palkit kiertää. Siinä vaiheessa oli lähinnä tuo ahjohitsaamaan pääsy mielessä niin tuli ehkä vähän hätiköityä. Hitsaaminen onnistui tosiaan hyvin, terässä ei ole missään läpi avonaista saumaa, yksi ainoa rakokin taisi olla, ja sekin pieni.

Tuo reunan hiiliteräs jatkuu ruodossakin, mutta ruotoa siistiessä se meni jo hyvin ohueksi, kuvasta ei sitä edes erota jos ei tiedä mitä katsoa. Sen voi nähdä loppuvan muutaman sentin päässä terästä ruodon katsojanpuoleisessa reunassa.

Lähes kaikkiin niihin damasti teriin ja koruihin joita tuolla deviantart sivullani on näkyvissä olen käyttänyt raamisahan terää kovempana materiaalina (puukkojen teräreunat sitten 0,8 hiiliteräksestä). Eikä minulla ole ollut mitään ongelmia hitsautuvuuden kanssa.

Nyt olisi sitten tarkoitus alkaa tekemään tuohon h tyypin kahva. Kupari ja hopealangalla päällystettynä.
avatar
Jarkko Niskanen
foorumin oppipoika
foorumin oppipoika

Viestien lukumäärä : 19
Join date : 20.11.2010

Näytä käyttäjän tiedot http://jarkko1.deviantart.com/

Takaisin alkuun Siirry alas

Split topic: Kuvioteräksestä

Viesti  M. Haverinen lähetetty Ma Joulu 13, 2010 7:45 am

Hmm... mitähän matskua se sahan terä sitten on... Mitä niillä siis on sahattu? Mietin vaan että meneekö tässä taas puurot ja vellit sekaisin... Se tavara josta minä puhun, on tarkoitettu metallien sahaamiseen. Pari hyvää kierrätysmateriaalia ovat ollet teräkselle tarkoitettu vannesahan terä sekä puulle tarkoitettu halkaisuvannesahan terä, jonka leveys oli vissiin jotain 9-10cm. Terässaha pysyy hapotuksessa kirkkaana ja puusaha vastaa (ainakin väriltään) hiiliterästä. Molemmat karkenevia, mutta tarkempia speksejä niistä ei tietty oo.. :-/
avatar
M. Haverinen
Killanvanhimmat

Viestien lukumäärä : 1204
Join date : 29.12.2007

Näytä käyttäjän tiedot http://www.warussepat.fi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Split topic: Kuvioteräksestä

Viesti  Killanvanhin lähetetty Ma Joulu 13, 2010 9:07 pm

Noissa metallille tarkoitetuissa terissä on monasti paljon kromia joka aiheuttaa hitsausvaikeuksia. Omien kokeilujeni mukaan jos sitä on yli 5%, ei saa hitsauttua ahjossa...


Viimeinen muokkaaja, Killanvanhin pvm Ti Joulu 14, 2010 11:07 pm, muokattu 1 kertaa

_________________
+Maior:Collegii:Arma:Faberarum:Aboensis+
avatar
Killanvanhin
Killanvanhin, Admin
Killanvanhin, Admin

Viestien lukumäärä : 2398
Join date : 22.12.2007

Näytä käyttäjän tiedot http://warussepat.forum3.biz

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Split topic: Kuvioteräksestä

Viesti  Jarkko Niskanen lähetetty Ti Joulu 14, 2010 6:19 am

Puutahan noilla raamisahan terillä on sahattu, mitä olen käyttänyt. Jotain noin pari milliä paksua se on, en ole mitannut. Sen sahanterän kanssa olen sitten käyttänyt tuota perus "lattarautaa", mikä sen virallinen nimi sitten olikaan.
avatar
Jarkko Niskanen
foorumin oppipoika
foorumin oppipoika

Viestien lukumäärä : 19
Join date : 20.11.2010

Näytä käyttäjän tiedot http://jarkko1.deviantart.com/

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Split topic: Kuvioteräksestä

Viesti  Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa